Vilken social media plattform är bäst för ditt företag: Facebook ELLER LinkedIn?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Start
  • Social Media
  • Vilken social media plattform är bäst för ditt företag: Facebook ELLER LinkedIn?

Att hitta den bästa sociala medieplattformen för företag kan vara lite knepigt eftersom varje företag har sin egen uppsättning krav i näringslivet. Men det som du kommer att märka är mycket populär är att de flesta företag tenderar att ha är en närvaro på de flesta sociala plattformar. Men samtidigt undrar du, vad är den bästa sociala medieplattformen för företag baserat på dina egna krav och funktioner? Här är några tips som hjälper.

Att hitta den bästa sociala medier plattform för företag

Det här är knepigt eftersom den bästa sociala medieplattformen för företag skiljer sig från vad ditt företag handlar om. Vissa företag kommer att sälja mer via Instagram medan andra kommer att skapa mer interaktion via Twitter. Å andra sidan kommer andra företag att gynnas mer genom en professionell närvaro på LinkedIn. Tanken är att förstå var dina kunder finns?. Det handlar också om vilken typ av interaktion du vill ha eller behöver, och sedan går du bara därifrån baserat på situationen till hands.

Facebook

Vad Facebook gör mycket bra är att det ger dig en plattform för att ansluta med många människor. Det finns mer än 2 miljarder månatliga aktiva användare på Facebook, så att du kan nå en massiv publik. Och det som är bra med det är att Facebook kan användas av alla företag, du kan skapa en varumärkessida, och följare kan tycka om samt visa att de är intresserade av det. Du kan också betala för att öka dina inlägg om du vill.

En bra sak med Facebook som gör det till en av de bättre plattformarna inom social media är att du kan skriva enkla inlägg men du kan också länka till din webbplats. Och dessa länkar kan ge dig fler besökare och försäljning.  Du behöver uppdatera innehållet ofta och du är skyldig att ses på ett visst sätt baserat på antalet anhängare.

LinkedIn

LinkedIn å andra sidan är lite annorlunda. Saken att komma ihåg om denna plattform är att du kan ha en professionell affärsprofil som alla kan se. Här har du inte följare eller alla typer av knappar för att dela innehåll med publiken. Men du kan skapa skrivna bitar som visar upp ditt företags meddelande, idéer och så vidare. Och ovanpå det, människor får se vem som arbetar för ditt företag, det ger en mer mänsklig aspekt till ditt företag. Det är mycket viktigt, särskilt i en värld som domineras av Internetanvändning.

Som ni kan se, varje plattform har sin egen strategi för att främja ditt företag. Den bästa sociala medieplattformen för företag är den som ger dig mest exponering. Men i slutändan är det en bra idé att ha en professionell närvaro på både Facebook och LinkedIn. Med LinkedIn kan du ha den seriösa affärsprofil som också visar dina anställda och Facebook ger ett mycket mer avslappnat sätt att informera kunder, dela innehåll med dem, ge stöd eller främja inlägg för mer exponering. Båda är bra, och du bör överväga att ha en profil för båda dessa plattformar beroende på din typ av verksamhet.

Kommentarer​

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste Kommentarer
    Scroll to Top