Historien bakom Volkswagens nya logotyp! “Fallstudie”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

I början av 2019 International Motor Show (IAA) i Frankfurt presenterade Volkswagen-märket sin nya logotyp och varumärkesdesign. Denna världspremiär markerar början på en ny era för Volkswagen, åtföljd av presentationen av det fullständiga elektriska ID.3. Här förklarar vi de vägledande principerna för ”Nya Volkswagen” och ger svar på de viktigaste frågorna.

Vad är kärnan i nya Volkswagen?

Under de senaste åren har Volkswagen åstadkommit en grundläggande omjustering. Varumärkets framtid är elektrisk, helt nätverkad och har en neutral kolbalans. Volkswagen tar på sig ansvaret för klimatskyddet. Senast 2050 avser varumärket att ha en neutral kolbalans – med sina fordon och som företag i allmänhet.

Med ID. familjen, kommer Volkswagen att bli världens mest hållbara bilmärke. År 2025 avser varumärket att vara den globala ledaren, med mer än 20 elektriska modeller och 1 miljon elfordon sålda. Slutligen ska alla Volkswagen-modeller bli fullt anslutna smarta enheter, mobila tjänsteleverantörer och vardagsrum. 

”Nya Volkswagen” representerar en avvikelse mot den nya Volkswagen världen, där digitalisering och anslutning kommer att göra kundkommunikation mer datadriven, mer personlig och mycket mer individuell.

Hur skapades den nya varumärkesdesignen?

Den strategiska grunden för den nya varumärkesdesignen lades inte av externa byråer utan av ett gemensamt team av Volkswagen Design and Marketing ledd av Chief Marketing Officer (CMO) Jochen Sengpiehl och Chief Designer Klaus Bischoff.

Tanken var att göra varumärket mer mänskligt och mer livligt istället för att visa en perfekt reklamvärld, att anta kundens perspektiv i större utsträckning och berätta autentiska historier. ”Vi strävar efter att göra människors liv ljusare med våra produkter, säger Jochen Sengpiehl.

Eftersom Volkswagen-kunder i allt högre grad får information via digitala kanaler har den nya varumärkesdesignen en konsekvent digital orientering, med ett starkt fokus på interaktion och kopplad till OneHub-strategin. På så sätt kommer Volkswagen att ha en lika framträdande närvaro både på plats och på plats och kommer att skapa en nästan personlig användarresa för varje användare i syfte att möta individuella behov och möjliggöra en sömlös varumärkesupplevelse i det digitala Volkswagen-ekosystemet – för bilköpare, ägare och fans.

Hur kommer den nya varumärkesdesignen att ge en ny varumärkesupplevelse?

Volkswagen-logotypen är den viktigaste länken mellan produkten och varumärket och står för Volkswagen-värden som kvalitet, uppmärksamhet på detaljer, värde och hållbarhet. 3-D-logotypen verkade dock vara ganska oflexibel i den digitala eran. ”Den nya tvådimensionella logotypen har reducerats till dess väsentliga delar. – Den är platt och öppen, erbjuder hög kontrast och kan användas med enastående flexibilitet i digitala medier, säger Jochen Sengpiehl.

Den digitala applikationen var särskilt viktig för utvecklingen av logotypen. Den nya tvådimensionella designen kommer att säkerställa att logotypen visas på bästa sätt i alla media-på stora hamster samt på en smart klocka, surfplatta eller mobiltelefon. En ny blå ton har lagts till i färgområdet, vilket möjliggör ytterligare färgvarianter av logotypen – till exempel en röd Volkswagen-logotyp för GTI-modeller.

Kommentarer​

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste Kommentarer
    Scroll to Top